Com i quan s’ha de menjar la fruita?

La Montse té dubtes sobre quina és la millor manera de prendre la  fruita: amb pell o sense pell? En dejú o de postres? Sencera o en suc?

quan menjar fruita

Per Mar Dalmases, Dietista-Nutricionista. La millor manera de menjar la fruita és fer-ho diàriament  i en la quantitat adequada, és a dir, un mínim de 2 i un màxim de 3 racions al dia El millor moment del dia el tries tu:  per esmorzar, dinar o sopar, entre hores, acompanyant amanides, guisats o de postres.

Quan parlem d’una ració de fruita,  ens referim a una peça d’uns 150-200 grams, com pot ser una poma, un préssec  o una taronja. Però si la fruita és més petita, una mandarina, una pruna o un kiwi, cada ració equivaldrà a 2-3 peces i si encara és més petita, com el raïm o les cireres, caldrà  prendre’n un bon grapat.

La millor  fruita és la que correspon a cada temporada. Per exemple, les millors fruites per prendre a la  tardor són les mandarines, les pomes, les peres, el raïm, les magranes, els caquis, els kiwis, i les xirimoies. També és important que siguin fruites de proximitat, és a dir, que s’hagin  cultivat a prop de casa nostra i que per tant, poden arribar a les nostres mans poc temps desprès de ser recol·lectades. La fruita, igual que passa amb les verdures, perden valor nutritiu a mesura que passa el temps desprès de la seva recol·lecció.  Per aquest motiu és millor comprar la fruita un o dos cops a la setmana i evitar tenir-la emmagatzemada durant massa temps a casa.

A  l’hora de menjar-la, si ho fem amb la pell  aprofitarem les vitamines, minerals i fibra que s’hi troben concentrats. Això no vol dir, que la fruita pelada deixi de ser nutritiva!! La polpa també és molt rica en aquests nutrients!! Si el que ens amoïna son els herbicides i plaguicides que trobem principalment a la pell, tot i que les quantitats permeses per la llei són del tot segures, podem  pelar la fruita o comprar-la de producció ecològica.

Tant si la pelem com si no ho fem, la fruita s’ha de rentar a consciència sota un bon raig d’aigua abans de consumir-la per tal d’eliminar possibles residus químics o biològics que s’hi poden acumular i evitar així malalties de transmissió alimentaria.

Pel que fa als sucs de fruita, sempre seran millors si són  fets a casa. En aquest cas, resultaran més nutritius si hi afegim la polpa que ens queda en el filtre, evitant així llençar a les escombraries tota la fibra. Tot i així, és recomanable menjar la fruita sencera i utilitzar els sucs de mode ocasional, encara que siguin casolans. Un suc de fruita equival a una ració de fruita, però el sucre que prenem mitjançant una peça de fruita sencera és molt menor que si la consumim en forma de suc. Pensa que per preparar un suc utilitzes entre 2 i 3 peces de fruita. Et menjaries 3 taronges senceres per esmorzar? en canvi, quan et beus un suc, les estàs prenen sense ni tan sols adonar-te’n.

Així doncs, procura prendre 3 peces de fruita cada dia, que siguin fresques, de temporada i de proximitat, senceres, amb pell o sense, i desprès de rentar-les sota un bon raig d’aigua.

Si vols saber-ne mes consulta el següent enllaç sobre els mites de la fruita.

Etiquetes: , ,

Comentaris

Escriu un comentari

(*) Camps obligatoris

*

Normes d'ús