Alimentació i “jet lag”

Aquestes vacances d’estiu fem un viatge al Japó. He recordat que fa un temps van fer un reportatge en el qual parlaven del jet lag i que aquest es pot combatre amb l’alimentació. Què hi ha de cert en aquesta afirmació? Si és així, què és el que s’ha de fer per no patir el jet lag?

Les vacances d’estiu són, en la majoria de casos, les més llargues de tot l’any. És comú, doncs, si l’economia ho permet, planificar viatges en llocs llunyans on existeixen diferències horàries com el que s’ha planificat en Pol i que ens comenta en la seva consulta.

Arribar a destí inclou una sèrie d’incomoditats que posa a prova la nostra resistència física i mental: hores dins un avió, haver –ne d’agafar, en ocasions, més d’un si es fa escala, estones d’espera, horaris intempestius… a més a més, a tot això s’hi ha de sumar l’inevitable Jet lag degut a la diferència horària.

El jet lag es patirà de diferent manera si es viatja cap a l’est (on hem d’avançar el rellotge) o cap a l’oest (on l’hem d’endarrerir). Tot dependrà de l’hora a la que realitzem el viatge, el nombre d’escales que haguem de fer i l’hora a la que arribem a destí, però, per exemple, si anem cap a l’est, quan arribi la nit no tindrem son ja que, segons el nostre “rellotge intern”, és de dia. I si viatgem cap a l’oest passarà el contrari.

Fa uns 4 anys es va presentar un estudi fet en ratolins en el qual es va descobrir que, a part de tenir el rellotge intern circadià, regulat per les hores de llum i de foscor, en tenim un altre que està regulat pel menjar. És un sistema de supervivència que modifica els hàbits d’un individu segons la disponibilitat d’aliments. Així doncs, davant de situacions on es pugui veure alterat el nostre ritme circadià (com és el cas de viatjar a diferents fusos horaris), caldrà adaptar l’alimentació per tal de minimitzar els efectes del jet lag. L’estudi proposa no menjar res durant el viatge. És més, proposa no fer-ho en, almenys, 16 hores i esperar a menjar en el moment que s’arriba a destí.

Aquests canvis serien també aplicables per a treballadors que tinguin horaris nocturns. Adaptar l’alimentació a la rutina nocturna seria la millor manera d’adaptar el cos i la ment.

Per la nostra banda, i fins que no apareguin més estudis que ho corroborin, recomanem el següent:

  • Hidratació: sortir ben hidratat des de casa i no deixar de beure aigua en tot el viatge. Moltes vegades es tendeix a prendre pocs líquids per la incomoditat o el rebuig d’anar al lavabo de l’avió. Però hem de tenir en compte que els nervis, el tràfec del viatge i la calor fa que els nostres requeriments es vegin augmentats, per tant, ens hem de mantenir ben hidratats i seguir bevent. Evitarem les begudes alcohòliques i les begudes ensucrades, ja que ambdues fan augmentar la demanda de líquid.
  • Alimentació: les hores prèvies al viatge (o durant el mateix dia del viatge) fer els àpats més lleugers. De fàcil digestió. Evitar coccions i aliments que la dificultin com els fregits, greixos i salses. Evitar menjar de fast food, a banda dels motius evidents del consum d’aquest tipus d’aliments, hem de pensar que acostumen a estar molt condimentats, porten salses, arrabossats, són elevats en sal (cosa que ens incrementarà més els requeriments d’aigua) i difícils de digerir. Sobretot, si no estem acostumats, podem acabar amb dolors d’estómac i, fins i tot, descomposicions (que, a part de la mateixa incomoditat de partir-la, augmentarà la demanda de líquids). Ens adaptarem al màxim al nou horari. Podem començar a fer-ho hores abans i mentre el realitzem.

Etiquetes: , , ,

Comentaris

  • Kissumenja

    24/06/2012 - 17:09

    Just ara he rebut una trucada de Massitet que ja està a l’Argentina. Què bé que li hagués anat això. Em guardo les recomanacions per quan jo vagi a visitar-lo! :)

Escriu un comentari

(*) Camps obligatoris

Normes d'ús