Valoració nutricional de la Orxata

Té les mateixes calories la orxata envasada que la orxata a granel?

Valorar la composició calòrica de la orxata a granel és força difícil, ja que, tot i que la recepta no varia gaire (només cal disposar de xufles, aigua i sucre), el que sí poden variar són les proporcions de cadascun dels ingredients. Tot i així, tractant-se d’una recepta tan senzilla, pensem que no.

I per no acabar aquest post amb una resposta tan ràpida, el que us volem oferir és la comparativa entre un got d’orxata comercial amb la seva composició nutricional que sempre trobem impresa a l’envàs i la d’un grapat de xufles. Hi veureu unes quantes diferències i us n’explicarem les més importants.

Kcal

Proteïnes (g)

Greixos (g)

Hidrats de carboni (g)

Sucres (g)

Fibra (g)

Fòsfor (mg)

Àcid fòlic (µg)

Orxata (200ml)

168

2

6

28

20

0,2

100

4

Xufles (25g)

102

1,5

5,9

10,6

3,7

4,35

58

32,2

Les xufles són tubercles rics en midons i greixos. El primer és un tipus de carbohidrat que l’organisme utilitza com a combustible. L’orxata, la beguda resultant del triturat de les xufles amb aigua, acostuma a ser més rica en sucres senzills per la quantitat que se n’hi afegeix per elaborar-la. Aquests s’absorbeixen més ràpid i contenen el que anomenem “calories buides”, per la qual cosa n’hauran de moderar la seva ingesta les persones amb diabetis i les que segueixen dietes de control de pes. Una opció per a qui té limitada la ingesta de sucres és utilitzar algun edulcorant sense calories o cercar una marca que fabriqui una versió lleugera.

La qualitat dels greixos, tant de la xufla com de la orxata, és molt interessant. És rica en àcids grassos monoinsaturats (AGMI). Així, si 100g de xufles contenen gairebé la meitat de la seva composició en forma de greixos, el 34% ho és en forma d’AGMI (en la orxata és del 22%). Els AGMI s’anomenen “cardiosaludables” pel seu efecte sobre el perfil dels lípids circulants en el nostre cos, fent baixar l’anomenat “colesterol dolent” (l’LDL) i fent pujar el “colesterol bo” (l’HDL). Us recomanem la lectura dels diferents posts que hem fet sobre el colesterol en setmanes anteriors.

Una altra de les riqueses de la xufla la trobem en la quantitat de fòsfor. Junt amb el calci, el fòsfor és un mineral indispensable pel manteniment i la formació d’ossos i dents. Un grapat de xufles ens aporten més del 7% del fòsfor requerit en un dia i un got d’orxata, el 12%.

Un aspecte important que es pot observar en la comparativa que us presentem és la diferència en la proporció de fibra i en àcid fòlic, els dos valors es mostren més elevats en les xufles. Durant el procés d’elaboració uns nutrients es perden de forma més destacable que altres. En el cas de la fibra perquè aquesta es troba majoritàriament a la pell, que marxa amb la polpa després de triturar i tamisar. En el cas de l’àcid fòlic perquè és una vitamina molt sensible a la llum i a la calor, i en les preparacions comercials no resisteix massa bé el procés de pasteurització i d’esterilització.

Prendre orxata a l’estiu és sempre un plaer i un aliment d’allò més mediterrani. Però no oblidem que conté una part important en forma de sucres afegits i, per tant, haurem de ser moderats en el consum o triar la opció sense sucres.

Gairebé totes les receptes que es troben per la xarxa utilitzen les mateixes proporcions (250g de xufles per litre d’aigua i 125g de sucre). Nosaltres l’hem fet aquest cap de setmana a casa i la recepta és d’allò més senzilla. Però hem volgut variar una cosa: en comptes d’afegir tot el sucre de cop ho hem fet de mica en mica i hem parat fins que ens ha donat la dolçor justa. La sorpresa ha estat que hem utilitzat la meitat del sucre que posava a la recepta.

Des de Menja sa us animem a que proveu de fer-la. Veureu com n’és de fàcil i quin bon resultat (i no us oblideu de comentar-nos-ho!).

Etiquetes: , , ,

Comentaris

  • Bet

    05/06/2012 - 08:42

    Abans no m’agradava l’orxata, fins que vaig descorbir que barrejat amb el granitzat de llimona també és boníssim! De totes maneres ara no sé si nutricionalment aquesta barreja és més bona o més “dolenta”… A Igualada a l’estiu tothom demana això a les terrasses de la Rambla! Tinc ganes de fer-lo a casa, els 125g de sucre són els de la recepta o els que heu posat vosaltres? Gràcies!

  • Sara Maria

    05/06/2012 - 09:39

    A Can Donat del Portal de l’Àngel tenen orxata sense sucre per que li afegeixis tu el que vols o si vols edulcorant o sense res…

  • gloria

    05/06/2012 - 10:34

    Hola, Bet!
    La recepta és de 125g de sucre per 250g de xufles. Nosaltres, amb 75g de sucre en vam tenir prou.

    Salut!

  • gloria

    05/06/2012 - 10:39

    Bon dia, Sara Maria!
    Molt interessant! Està molt bé això! Serà qüestió de passar-s’hi un dia i provar-la.

    Salut!

  • Eva

    05/06/2012 - 16:13

    Hola!
    Molt interessant l’article, per¡o tinc un dubte. Sóc vegana i no prenc llet, substituïnt-la per beguda de civada. Com va l’orxata sense sucre per als tractament de reducció de pes? És aceptable?
    Gràcies!

  • Àneu

    05/06/2012 - 16:29

    Hola, m’agradaria anunciar-vos un curs que es realitzarà el 14 de Juny a les 20h a l’aula Gastronòmica de REALITZACIÓ DE CONSERVES CASOLANES.
    Crec que amb el temps que corre és un crim llençar aliments i aquest curs ens ensenyarà a que en gaudim durant més temps.
    Teniu tota la info a http://menjatlaterra.cat/index.php/ca/component/content/article/130-curs-delaboracio-de-conserves-casolanes
    I pels seguidors de Menja’t la Terra tindreu un 10% de descompte.
    Rosa Maria, no sé com contactar amb tu per això ho deixo aqui escrit, moltes gràcies i aquest cap de setmana ens posem a fer l’orxata!!

  • gloria

    07/06/2012 - 12:42

    Bon dia, Eva.
    Si t’hi fixes, en la valoració nutricional de les xufles hi apareix que tenen poc menys de 4g de sucre. Per tant, la gran majoria de sucre de les orxates és el que li afegeixen. Així que, si et fas la orxata sense afegir-hi sucre o afegint algun edulcorant sense calories, hi tindràs molt de guanyat davant una dieta de control de pes. La opció envasada “sense sucres afegits”, que és com l’anuncien, és també una alternativa.

    Salut!

  • Encarna

    14/06/2012 - 13:56

    Bon dia a tothom,

    Sóc una fan de l’orxata però no en bec gaire precisament pel contingut amb sucre, així doncs la faré a casa i us explicaré què tal ha quedat. Un dubte, on compreu les xufles?

    Salutacions cordials

  • gloria

    14/06/2012 - 16:35

    Bona tarda, Encarna.
    Estarem encantats de rebre notícies teves amb el resultat obtingut :-)

    Les xufles normalment es troben en botigues especialitzades en fruits secs. Pot ser que en el mercat municipal de la teva població n’hi hagi alguna.
    Voldria comentar-te que, si et decideixes a fer-la, has de consumir-la en 2-3 dies. Malauradament és un producte que es fa malbé de seguida.

    Ja ens explicaràs!
    Salut!

Escriu un comentari

(*) Camps obligatoris

Normes d'ús