Digestió de la beguda de soja i alternatives a la llet

És possible que la llet de soja sigui també indigesta? Fa unes setmanes vaig decidir deixar de prendre productes lactis pels problemes digestius que em provocava. L’he substituïda per la de soja però em trobo que em provoca mals de panxa.

Molta gent, amb els anys, desenvolupa certa sensibilitat als productes lactis. Sobretot la llet i, en menys mesura, formatges i iogurts.

El principal problema amb el que ens trobem amb la llet és la digestibilitat de la lactosa, el seu sucre característic. Quan som petits aquesta lactosa la podem digerir ja que el cos, de manera natural disposa de lactasa, l’enzim responsable de la seva digestió. A mesura que ens fem grans la nostra alimentació es va diversificant i la llet passa de ser l’aliment principal a estar present en més baixa proporció. A conseqüència d’això el cos, que és molt eficient, anirà  disminuint la producció de lactasa. Hi ha persones més sensibles que, ja des de la infància, la ingesta de llet els provoca problemes digestius, hi ha persones que, no és fins a l’etapa adulta que els comencen les indigestions. Així com també n’hi ha que no arribaran a tenir mai intolerància a la lactosa.

Davant el cas de desenvolupar una intolerància, molta gent es planteja la substitució per algun altre aliment i el batut, liquat o beguda de soja (recordem que no hem de dir-ne llet, ja que la llet només prové de les femelles dels mamífers) acostuma a ser escollit en primera opció.

Com li està passant al Toni, el liquat de soja pot resultar també indigest, però per motius diferents pels quals ho és la llet de vaca.

La soja és un llegum, no ho oblidem, i com a tal pot provocar els mateixos inconvenients que ho fan les llenties, les mongetes o el cigrons en persones sensibles a aquests productes: inflor de la panxa, gasos, incomoditat abdominal, sorolls digestius, diarrees… Són aliments vegetals rics en fibra i, per tant, el nostre organisme no digereix.

Abans de fer un canvi tan important com l’eliminació dels lactis de l’alimentació seria convenient estudiar en quin grau es troba la nostra sensibilitat a la lactosa. Moltes vegades es tracta d’una intolerància parcial i el consum de iogurts i alguns formatges el podem seguir fent. També s’ha observat una millor tolerància a la llet de cabra i els seus derivats.

En segon lloc cal conèixer què ens ofereix el mercat. La soja és una bona opció, però existeixen altres tipus de productes amb perfils nutritius molt complerts. Actualment podem trobar amb molta facilitat (en supermercats i botigues especialitzades) llets baixes en lactosa i liquats o begudes vegetals procedents de fonts diverses:  beguda d’arròs, beguda de civada, beguda de kamut… i un que l’hem tingut a l’abast tota la vida, l’anomenada llet d’ametlles.

El gust és una part clau a l’hora de decidir-nos. El gust de la llet de vaca o de cabra poc té a veure amb el gust de les begudes vegetals. És un canvi organolèptic important i caldrà trobar aquell que més ens agradi i acostumar el paladar.

Fer el canvi de mica en mica. Per anar observant com ho va tolerant el nostre sistema digestiu (sobretot si es tracta de beguda de soja) i per anar-nos acostumant al gust. Una opció seria començant barrejant les dues begudes (llet de vaca i batut vegetal) o barrejar batut vegetal amb iogurts naturals.

De totes maneres, tant si triem una beguda de soja com d’arròs o civada, hem de pensar que són aliments molt diferents i que, per tant, el seu perfil nutricional també ho serà. Si eliminem tots els lactis estarem disminuint l’aportació de calci. Caldrà tenir-ho present i buscar alternatives.

Etiquetes: , ,

Comentaris

  • Àneu

    30/05/2012 - 12:18

    Hi ha moltes marques de beguda vegetal (arròs, civada, soja, Kamut, etc) que incorporen el Calci.
    Cada cop es desaconsella més la beguda de soja pels nens, crec que la millor opció és la de civada amb calci i arròs amb calci.
    També és boníssim el liquat d’espelta però mai l’he vist amb calci, tot i que es poden anar convinant.
    A http://www.menjatlaterra.cat es poden trobar productors que ho produeixen.

  • Rosa Maria

    30/05/2012 - 15:33

    Jo prenc beguda de soja fa molts anys,ara l’estic convinant amb la de arròs ,civada,espelta,l’ùnica que no m’agrada és la d’ametlla i avellana…les trobo massa dolces….també n’hi ha una que és una barreja d’arròs soja i civada…també està molt bona

  • gloria

    01/06/2012 - 16:41

    Moltes gràcies, Àneu i Rosa Maria, pels vostres comentaris.
    Des de La Consulta sempre és un plaer conèixer i compartir experiències.

    Salutacions!

  • Àneu

    02/06/2012 - 00:02

    Un plaer!!

Escriu un comentari

(*) Camps obligatoris

Normes d'ús