Begudes Isotòniques

Conegudes també com a begudes per a esportistes, les begudes isotòniques s’han tornat un element indispensable per qui practica activitat física intensa de forma regular.

No les hem de confondre amb les begudes energètiques, de les quals ja en vam parlar la setmana passada. A diferència que les energètiques, les begudes isotòniques estan dissenyades per ajudar al rendiment esportiu de resistència i garantir la recuperació d’electròlits que es perden a través de la suor i la respiració i dels carbohidrats consumits per la mateixa pràctica esportiva.

El contingut bàsic d’una beguda isotònica ha de ser de, aproximadament, 1g/L de clorur de sodi (NaCl) i no més d’un 10% (10g per cada 100ml de beguda) de carbohidrats en forma de polímers de glucosa (normalment maltodextrina) i fructosa. A partir d’aquí i segons la marca comercial hi afegirà altres compostos minerals com calci, magnesi, potassi i clorur, diverses vitamines del grup B i C i algun aminoàcid.

L’objectiu d’una beguda isotònica és el de hidratar-nos facilitant l’absorció d’aigua per part de l’organisme. És per això que  tenen controlades les concentracions de soluts.

Quan s’ha de prendre una beguda isotònica?

Bàsicament durant i immediatament després de la pràctica d’exercici físic.

Però s’ha de tenir present que no sempre que es practica activitat física hem d’anar amb l’ampolleta a sobre.

Ja hem comentat al principi que la funció d’aquestes begudes és la de reposar les pèrdues de líquid i electròlits. Hi ha activitats esportives que, per la seva baixa intensitat o durabilitat, no suposen situacions on es perdin grans quantitats de líquids. Per tant, no caldrà recórrer a elles i només que fem ingestes d’aigua ja en tindrem suficient.

Si l’activitat física és moderada o lleugera i/o si té una durada de menys d’una hora no serà necessari prendre una beguda isotònica. Però si preveiem que l’activitat física ha de durar més d’una hora i es practica en ambients calorosos y humits, récorrer a la beguda isotònica i hidratar-nos cada 20 minuts amb una aportació d’uns 200ml durant l’exercici és el més convenient.

Tot i així, la beguda isotònica no és la solució a la manca d’aigua corporal. Dur una alimentació adequada, equilibrada, variada i adaptada, i aportar les quantitats d’aigua que el cos necessita durant el dia (que fàcilment poden ser de 3 litres en esportistes) és la millor manera d’assegurar un bon rendiment i correcta recuperació. I evitar les temudes rampes i lesions derivades d’una deficient o insuficient aportació de nutrients.

En l’esport hi ha quatre pilars bàsics que no s’han d’oblidar: Entrenament, Hidratació, Alimentació i Descans. Si ens oblidem d’un la nostra estructura trontollarà i no obtindrem ni el rendiment ni els resultats esperats.

Per altra banda, el consum cada vegada més estès de begudes isotòniques sense que es practiqui activitat física farà augmentar l’aportació no necessària de nutrients, tals com sucres senzills i electròlits (sobretot sodi). De la mateixa manera que succeeix amb les begudes energètiques (estimulants), les begudes isotòniques s’han de consumir dins el context en el qual han estat dissenyades, que és: rehidratar i aportar les sals minerals i carbohidrats perduts en situacions especials, com és el cas de la pràctica esportiva.

Etiquetes: , , ,

Comentaris

  • Maria Lluïsa Diago Muniesa

    25/04/2012 - 14:49

    Es cert que es dolent tindre els ganivets o fulles tallants imantades?
    gracies

  • Mateu

    26/04/2012 - 20:18

    Gràcies!, ja veig que de moment no em cal beure aquestes begudes per anar a caminar 1 horeta

  • gloria

    02/05/2012 - 15:36

    Hola, Mateu! Efectivament. Per caminar, amb una ampolleta d’aigua que portis al damunt, ja n’hi ha d’haver prou.
    Salut!

  • Rosa Maria

    06/05/2012 - 18:39

    Maria Lluïsa, el cert és que no n’hem sentit mai res al respecte. Mirarem a veure què n’esbrinem!

  • Maria Lluïsa Diago Muniesa

    07/05/2012 - 14:33

    Gracies, és una cosa que he sentit sempre de petita, però com podia ser una llegenda sense fonament no li feia gaire cas, fins que m’he volgut posar a la cuina organitzats els ganivets m’ha entrat el dubte que pogués tenir alguna cosa de cert “el saber popular” de les àvies que em deien que si un ganivet estava imantat el tall que et feies amb ell s’infectava més fàcilment ….
    …. agrairia que si trobeu alguna informació tant en contra com a favor m’ho diguéssiu, moltes gràcies
    Marysa

  • Rosa Maria

    15/05/2012 - 12:34

    Hola Marysa! Hem estat buscant i no hem trobat res en relació amb els ganivets imantats, així que és possible que en aquest cas el saber popular sigui una llegenda urbana. De fet, si fos el cas, entenem que no s’estendria tant l’ús d’imans per organitzar els ganivets a la cuina.

    Deixem de tota manera aquest dubte en obert per si algú entès en la matèria vulgui donar-nos el seu parer.

    Salut!

  • Hidratació esportiva – Repte

    21/12/2013 - 21:23

    [...] que no cal esperar a tenir set per beure. Quan l’activitat supera els 40 minuts, recomanem ingerir begudes isotòniques, ja que compensaran la pèrdua de sals minerals, electròlits, glucosa i hidrats de carboni, [...]

Escriu un comentari

(*) Camps obligatoris

Normes d'ús