Recuperar energia

Què em recomanaries per menjar i que m’ajudés a recuperar l’energia?

La Laura ens ha fet aquesta consulta després de comentar-nos que en ocasions se sent amb poca energia, que li costa fins i tot caminar i realitzar les diferents activitats diàries. També ens comenta que s’ajuda de cafès per anar passant però que tampoc vol abusar-ne. I una altra cosa que tampoc li queda massa clara és la diferencia entre tenir baixades de sucre i tenir la pressió baixa i si sentir-se amb poca energia té a veure amb alguna de les dues.

Sentir-se cansat o amb poca energia per a poder fer front al dia a dia pot estar condicionat per molts motius. Un d’ells pot ser una baixa ingesta d’aliments o d’aquells aliments que ens proporcionen energia.

Els aliments contenen diferents nutrients que el nostre organisme utilitza per a fer unes funcions o unes altres. Els aliments dels quals n’ obtenim principalment energia són aquells rics en hidrats de carboni (el nostre combustible) i els trobem en el grup que anomenem “farinacis”: cereals com l’arròs o la civada, pasta, pa, farina, patates… presents a la base de la piràmide alimentària.

Així mateix, menjar més aliments d’aquest grup no és suficient i ens caldrà aportar a la dieta altres nutrients que ajudaran a aprofitar millor aquest combustible. Les vitamines. Aquestes les trobem amb quantitats més importants en un altre grup d’aliments, el de les fruites i verdures.

Per tant, si fem una alimentació que tingui com a base la ingesta diària d’hidrats de carboni, fruita i verdura tindrem molts números d’estar fent l’aportació correcta d’energia.

La Laura ens comenta també que el cafè l’ajuda.

Cal tenir present que el cafè no aporta cap dels nutrients que hem comentat (hidrats de carboni i vitamines). Per tant, la seva acció no la trobarem a nivell nutricional si no que serà a nivell nerviós.

La cafeïna és un component que actua estimulant el sistema nerviós central. La sensació que se n’obté és la d’estar més alerta, més actiu i amb més energia. Tindrem doncs, una resposta nerviosa i no pas una resposta metabòlica.

Com hem comentat al principi, sentir-se cansat pot ser per molts motius. Nosaltres hem parlat aquí de l’alimentació però en el cansament poden estar involucrades altres causes com l’estrès, la falta de son, descansar poc i/o malament, i una combinació de totes elles o d’alguna d’elles amb l’alimentació.

Com sempre, s’ha de conèixer cada cas de manera individual per saber què pot causar una situació de falta d’energia i poder-hi actuar.

Sobre la diferencia entre baixada de sucre i baixada de pressió pensem que estaria bé poder-ne parlar més extensament en el proper post.

Etiquetes: , ,

Comentaris

  • mateu

    22/02/2012 - 08:36

    Bon tema. Felicitats! El dubte que em queda és que a vegades, menjars calòrics, fan una digestió pesada i, en aquests casos, un es troba cansat o sense forces.

  • gloria

    23/02/2012 - 18:04

    Moltes gràcies, Mateu! Com sempre, des de la Consulta intentem respondre i aclarir lel que ens pregunteu :)
    En resposta al teu dubte puc dir-te que tot i haver aliments o preparacions que puguin resultar més calòriques i, per tant, contenir més energia, hem de tenir present la qualitat d’aquestes calories. No és el mateix obtenir l’energia d’un plat de pasta amb verdures que obtenir-la d’un plat de carn amb una salsa greixosa. Tots dos exemples resultaran calòrics. Fins i tot poden tenir les mateixes kilocalories. Però no les aprofitarem igual.
    Per començar els greixos són més difícils de digerir. Enlenteixen el buidat gàstric (el menjar es passa més estona dins l’estómac) fent que les digestions s’eternitzin, tinguem aquesta sensació de pesadesa i, fins i tot, ens sigui molesta.
    Però el problema no acaba aquí. L’energia ingerida en forma de greix no és utilitzada pel cos per produir energia per a realitzar les activitats diàries. El cos aprofita els greixos principalment per fer-ne reserva. Pensa que 1gram de greix són 9 Kilocalories. Massa valuós per gastar-lo!
    En canvi els hidrats de carboni són més fàcils de digerir i la seva disponibilitat és més inmediata. Al nostre cos li és més “barat” obtenir energia a partir d’hidrats de carboni que no pas de greix (és metabòlicament més complicat fer energia a partir de greix que d’hidrats de carboni).
    Pensa doncs que per obtenir energia no has de pensar en augmentar sistemàticament les kilocalories, s’ha de tenir també present d’on provenen, si d’hidrats de carboni, de lípids o de proteïnes. Tots són necessaris i tots tenen les seves funcions ben definides. Per això sempre insistim en que l’alimentació ha de ser equilibrada. És quan trenquem aquest equilibri que el cos ho nota i comença a sentir-se estrany i de vegades aquesta estranyesa pot maniferstar-se en cansament.
    Espero haver-te deixat les coses una miqueta més clares.
    Salut!

  • El cafè i la cafeïna | Menja sa – Educació i benestar alimentari

    01/03/2012 - 09:03

    [...] que indueix a la calma. El resultat és doncs un estat d’alerta que fa tenir la sensació de més energia disminuint la fatiga tant mental com [...]

  • Encarna

    13/03/2012 - 11:34

    Bon dia a tothom!

    Només voldria aportar la meva pràctica alimentària. Tinc 61 anys, dues filles de 12 i 8 anys, treballo i estudio una carrera. Cada matí pujo i baixo una escala de 280 esglaons (que porta a l’escola de la meva petita) Sóc una mena de màquina, rarament estic cansada. La meva alimentació conté verdura, patates, ous, amanides, molt formatge, pa, llegums, arrós, peix un o dos cops per setmana, a vegades pollastre o llom, mai (des de fa 30 anys) carn vermella i mooolta fruita. Tot això amb quantitats petites, no sóc gaire de vida. Cada dia, després del àpats principals menjo un peça de xocolata negra 70% cacau i un “culet” de vi blanc. I per acabar, diàriament, un parell de tasses de té ved o blanc i alguna infusió

    Aquesta és la meva alimentació i el meu cos funciona de meravella!!! Com ho veieu?

    Salutacions cordials,

    Encarna

  • Rosa Maria

    13/03/2012 - 21:20

    Hola Encarna! Tal i com explica la Glòria és important ingerir aliments rics en hidrats de carboni tals com pa, pasta, arròs o patates, ja que aquests són la font d’energia del cos, i alhora consumir fruites i verdures que proporcionen les vitamines i els minerals necessaris per fer que el metabolisme funcioni correctament, i per tant, siguem capaços d’aprofitar de forma eficient i sostenible l’energia que ens proporcionen els primers aliments mencionats. En el teu cas és evident que fas una aportació de tots ells, i fas una puntualització interessant i molt important: petites quantitats. Una de les bases de la Dieta Mediterrània és justament la frugalitat. Per altra banda el cacau, el te i el vi, són font important d’antioxidants tal i com venen demostrant els estudis més recents. Amb el teu permís t’aconsellem millor el vi negre, ja que té molts més antioxidants que el vi blanc, motiu pel qual el consum moderat de vi negre (una copa al dia en el cas de les dones, i dues en el dels homes) té efecte cardiosaludable i fins i tot protector en el cas del càncer. Justament efecte protector contra el càncer que trobem també en el te verd.
    Vaja, que ens alegrem molt que hagis compartit la teva experiència amb tots nosaltres ja que és un bon reflex d’una alimentació variada i saludable, i esperem contagiar-nos de la teva energia!
    Salut!

Escriu un comentari

(*) Camps obligatoris

Normes d'ús