Salses més lleugeres

A casa meva sempre ha agradat molt acompanyar els plats amb salses, però amb els anys i la preocupació per menjar equilibradament m’he adonat que acostumen a ser molt calòriques i difícils de digerir. Podeu donar-me alguna idea o truc per poder-ne seguir menjant amb més tranquil·litat?

Com bé ens diu la nostra amiga a través de la seva consulta, les salses tradicionalment fan disparar el nombre de kilocalories d’un plat ja que s’acostuma a utilitzar una base greixosa per a la seva elaboració com ara la mantega, la margarina, la crema de llet, el rovell d’ou, l’oli d’oliva o altres olis vegetals. Els formatges, les cremes de formatge i els fruits secs són d’altres ingredients que també s’utilitzen molt.

L’elecció d’aquests ingredients per a l’elaboració d’una salsa no és casual. Els greixos i aliments greixosos actuen com a emulsionants de les mescles, proporcionen textura cremosa, que és el que se sol buscar i potencien el sabor dels plats.

Però hem de pensar que les mantegues, margarines i olis tenen pràcticament el 90% de la seva composició en forma de greix. Això es tradueix amb més contingut calòric i acaben sent un component vetat en dietes hipocalòriques o de control dels lípids. A més a més, el greix és dels nutrients que més costa de digerir ja que alenteix el buidat gàstric.

A nivell culinari, si ens passem amb l’addició d’una salsa, anul·larem la seva funció (potenciar el sabor del plat) anul·lant també el sabor de l’ingredient al qual acompanya (una carn, un peix, verdura o pasta).

Així doncs hem de tenir present que no s’ha d’abusar de l’ús d’una salsa per motius prou clars. Però si realment es vol fer baixar el contingut energètic d’una salsa i fer que sigui més digestiva existeixen diverses alternatives, des de les més conegudes, com utilitzar ingredients baixos en greixos, a d’altres d’allò més imaginatives.

Una de les més habituals és utilitzar llet o batut de soja per alleugerir-les una mica. I si, a més a més, aquesta llet és semidesnatada o desnatada, en baixarem considerablement les kilocalories.

Per exemple, a l’hora de fer una beixamel podem utilitzar llet desnatada. O si es vol fer més digestiva la podem elaborar utilitzant un batut vegetal (de soja, de civada…) o una llet de vaca baixa en lactosa.

Un altre ingredient molt utilitzat és el iogurt. Desnatat o sencer. Amb ell es poden fer refrescants salses amb cogombre o amb mostassa.

L’alvocat és també un component que últimament està agafant força protagonisme a la cuina. Així com la utilització de fruites com les compotes de poma o pera.

I si es vol eliminar del tot el greix d’una la salsa, acompanyar una carn a la planxa amb un xup-xup de puré de verdures ajudarà a amorosir el plat i oferirà una manera diferent de menjar la carn.

Unes quantes receptes:

  • Pit de pollastre amb salsa de carabassa: Fes, en una paella antiadherent, uns filets de pit de pollastre salpebrats. Al finalitzar la cocció afegeix unes cullerades soperes de puré de carabassa que hauràs preparat amb carabassa, ceba i pastanaga. Deixa coure tot junt una estona perquè la carn es vagi impregnant de la salsa i la salsa del greix natural de la carn. Les verdures a utilitzar pel puré les pots triar lliurement. Des d’un puré de les verdures d’un brou vegetal que ja tinguis fet fins a un puré fet amb una sola verdura (de pastanaga, de coliflor, de mongeta tendra…)
  • Verat a la mostassa
  • Broquetes de magre de porc amb salsa d’alvocat: En una batedora posa un alvocat madur, un tomàquet, també madur, sense pipetes ni pell, unes gotes de suc de llimona, pebre, una mica d’oli d’oliva i sal. Talla uns daus de magre de porc, posa’ls en broquetes i cou a la planxa fins que agafin color. Serveix les broquetes acompanyades de la salsa

Etiquetes: ,

Comentaris

Escriu un comentari

(*) Camps obligatoris

Normes d'ús