El paper de l’alimentació en la retenció de líquids

És cert que la llet de vaca fa retenir líquids?

En resposta a la pregunta que ens feia la Gemma hem de dir que la retenció de líquids és una problema bastant freqüent, sobretot en les dones, i que primer de tot cal mirar que no hi hagi cap problema mèdic. Un cop descartat això, pot ser que alguns aliments o hàbits hi contribueixin.

La llet és l’aliment més complet que hi ha i és imprescindible per a l’alimentació dels nadons. Però a mesura que ens anem fent grans no és tan necessari un consum elevat de llet, perquè a través de la dieta podem aconseguir tots els nutrients necessaris i fins i tot hi ha poblacions que en prescindeixen totalment.

La llet de vaca, molt consumida a les societats occidentals, és un aliment molt controvertit que té grans defensors, però també molts detractors. Així, a la llet se li atribueixen molts efectes favorables per a la salut, sobretot pel seu contingut en calci, que ajuda a evitar l’osteoporosi, i en vitamines, però també se l’acusa de provocar intoleràncies i al·lèrgies, d’agreujar trastorns com el còlon irritable, de produir mucositat o de retenir líquids.

Per saber si la llet pot fer retenir líquids en repassarem el valor nutritiu. La llet es compon en un 88% d’aigua, quantitat inferior a la de moltes fruites i verdures, i té aproximadament un 3,5% de proteïnes, un altre 3,5% de greixos, majoritàriament saturats, i un 4,5% d’hidrats de carboni, sobretot lactosa, que és un sucre sis vegades menys dolç que la sacarosa o sucre de taula. Pel que fa a vitamines, conté sobretot vitamines A i D, vitamina B2 i vitamina B12, en canvi té molt poca vitamina C.

La llet conté tots els minerals coneguts, sobretot calci i en quantitats abundants, ja que tres gots de llet n’aporten uns 800 mg, tot el calci que pot necessitar un adult. També conté iode, però en quantitats variables, ja que depèn del lloc on pasturen els animals. Així per exemple, a prop de la costa la llet de les vaques és més rica en aquest mineral. També hi trobem zinc, no gaire ferro i sodi.

Resulta que la llet presenta quantitats bastant elevades de sodi, un dels dos components de la sal. Un litre de llet pot contenir gairebé la meitat del sodi que necessitem en un dia. Si prenguéssim molta llet, la sal que conté afegida a la que tirem al menjar i a la que contenen altres aliments com el pa, els formatges, els embotits o els aliments preparats, sí que podria fer que retinguéssim líquids. De fet, la llet i els lactis s’han d’usar amb precaució quan hi ha hipertensió arterial, ja que no convé que hi hagi retenció de líquids.

Segons explica la nutricionista ortomolecular Cala Cervera, el desequilibri en l’intercanvi de fluids i la retenció d’aigua pot ser deguda a moltes causes, que el metge hauria de descartar. Un cop descartats problemes mèdics, segons la nutrició ortomolecular hi ha tres causes fonamentals que poden fer retenir líquids a una persona sana: una dieta que sigui deficient en proteïnes, falta de nutrients o deshidratació. Alguns medicaments també hi podrien contribuir.

Per evitar la retenció de líquids en primer lloc hem de beure aigua suficient, si no, l’organisme farà el possible per retenir la que tingui disponible. A més si no bevem i no eliminem aigua, tampoc eliminarem els productes tòxics, i un cos ple de tòxics afavoreix la retenció d’aigua per diluir les toxines acumulades. Per hidratar-nos podem beure aigua, caldos, infusions i sucs naturals de fruites.

També contribueix a evitar la retenció fer una alimentació rica sobretot en potassi, en magnesi i en vitamina C. Per aconseguir aquests nutrients hem d’augmentar el consum de fruites, verdures i amanides, i arribar a les 5 racions diàries, és a dir, 3 peces de fruita i 2 racions de verdura. Entre els aliments amb efecte diürètic trobem la pinya, els espinacs, els créixens, la síndria, el cogombre, les algues, els pèsols, l’alfals, les pastanagues, el blat de moro, els llegums, el mill, el raïm i les llavors de carbassa.

Per tant, pel que fa a la retenció de líquids, més que atribuir-la a un aliment determinat, hem d’examinar el conjunt de la dieta, i a més d’augmentar els aliments que ens beneficien, també podem disminuir aquells que afavoreixen la toxicitat interna, com l’excés de cafès, tes, sucres, greixos hidrogenats o trans, sal, lactis, pastisseria industrial i alcohol.

I encara podem fer-hi alguna cosa més, fer exercici perquè els líquids circulin i de tant en tant, un massatge per estimular el sistema limfàtic, que va molt bé per prevenir i tractar la retenció d’aigua, sempre que no hi hagi contraindicacions. I si amb tot això no n’hi hagués prou encara podríem recórrer a preparats de plantes, sempre sota la supervisió d’un professional de la salut.

Etiquetes: , , , , , , ,

Comentaris

Escriu un comentari

(*) Camps obligatoris

Normes d'ús