Aliments, pell i acne

Dediquem aquesta resposta a la Betflorensa, i ampliem informació sobre la pell i els millors aliments per lluitar contra l’acne.

L’alimentació pot influir sobre l’estat de la pell a causa de les seves característiques fisiològiques:

  1. D’una banda, la pell és sensible a les mancances nutritives. Com que les cèl·lules es renoven constantment, també cal un aport constant de nutrients per fer noves cèl·lules. La pell és molt sensible a les mancances de proteïnes, àcids grassos essencials, vitamines A i C, ferro i zinc.
  2. També és un òrgan d’eliminació, se l’anomena el tercer ronyó, ja que per la pell es poden eliminar toxines que circulen per la sang i de les quals n’hi pot haver un excés per funcionament insuficient de fetge i ronyons, per restrenyiment o per alimentació a base de carn, embotits, marisc i vísceres. En aquests casos la pell pateix una intoxicació d’origen intern i reacciona amb èczemes, dermatosis i erupcions diverses.
  3. I finalment és el lloc on es manifesten les al·lèrgies, causades de vegades pels aliments.

En el cas de l’acne, es produeix hipertròfia i infecció de les glàndules sebàcies de la pell, que produeixen sèu, un greix necessari per protegir la pell, i que de vegades s’acumula, i infecta i inflama la glàndula, amb la consegüent aparició dels granets.

En l’aparició de l’acne hi influeixen l’herència, les hormones anomenades andrògens, l’estrès emocional i una alimentació pobra en fruites, fruita seca, cereals, llegums i verdures i rica en productes elaborats, greix animal i additius.

Els aliments que s’haurien d’augmentar són aquests: 

  1. Totes les fruites, ja que afavoreixen l’eliminació de substàncies tòxiques que circulen per la sang. Així disminuiran les impureses que tendeixen a acumular-se a la pell. Les millors són les que porten vitamina A en forma de carotens i altres carotenoides: mango, albercoc, papaia, taronja i fruites de color groc.
  2. Les verdures, ja que també ajuden en el procés d’eliminació i aporten vitamina A, sobretot les pastanagues, les bledes i els espinacs.
  3. Els cereals integrals. El contingut en fibra contribueix a reduir l’acne.
  4. La soja. Tant el gra com alguns dels seus derivats, sobretot el tofu o la llet de soja, contenen fitoestrògens o hormones vegetals, que contribueixen a l’equilibri hormonal necessari per evitar que l’acne progressi.
  5. La vitamina E. Juntament amb la vitamina A manté les cèl·lules de la pell en bon estat. El germen de blat, la fruita seca, els olis vegetals i l’alvocat en són bones fonts. En forma de suplement també és efectiva per millorar l’evolució de l’acne.  

El que s’hauria d’evitar són els aliments rics en sucre, com dolços i pastissos de tot tipus, els aliments fets amb farines refinades, com ara la brioixeria i la pastisseria industrial, els greixos saturats, ja que estimulen la secreció de sèu. Embotits, patés, bacó i greix de la llet i derivats afavoreixen l’acne per la seva riquesa en greix saturat. Moltes vegades l’acne millora al suprimir el grup dels lactis. Finalment, un excés de sal afavoreix la retenció de líquids a la pell i això agreuja la inflamació de les glàndules sebàcies.

Us proposem per acabar un menú on hi trobareu els nutrients necessaris per gaudir d’una pell sana. Que vagi de gust!

Menú per a una pell sana 

Etiquetes: , , , , , , , ,

Comentaris

  • betflorensa

    01/06/2011 - 18:36

    Moltes gràcies, és molt interessant! el passaré a altra gent i per la meva part intentaré millorar sobretot lo dels gots d’aigua… hi ha dies que arriba l’hora de berenar i me n’adono que encara no he begut gens d’aigua! Per altra banda, la verdura sí que m’agrada molt però la fruita ja em costa més, és per això que moltes vegades l’incorporo a l’amanida o a altres plats…

  • Rosa Maria

    02/06/2011 - 10:10

    Gràcies a tu Betflorensa! Per recordar-te de prendre aigua, pots establir-te unes pautes, com ara fer sempre una infusió després de dinar i de sopar, o procurar tenir sempre a la vista una ampolla d’aigua que et recordi que n’has de beure. Una altra manera és prendre sucs de fruita naturals, ja que dius que la fruita et costa més de menjar, aquesta pot ser una bona manera. I incloure la fruita a les amanides sempre és molt bona idea, ja que les combinacions són boníssimes! T’animem a que visitis el post d’avui de La Cuina de Casa, on hi ha una recepta que hem elaborat en els nostres tallers de cuina, i que combina la gelatina, font d’aigua i de proteïna, amb les maduixes: unes postres refrescants, riques nutricionalment i ben hidratants. Que vagi de gust!

  • mateu

    02/06/2011 - 22:38

    Hola.

    Felicitats un altre cop. La veritat és que aquests consells m’haguessin anat molt bé fa 10 – 12 anys. Esperem que aquest cop s’ho llegeixi algun adolescent amb problemes d’acné, i que l’ajudi a millorar aquest aspecte, sense medicaments agresius que ressequen els llavis.

Escriu un comentari

(*) Camps obligatoris

Normes d'ús