Com disminuir el deteriorament cognitiu

Quins aliments ens ajuden a millorar la memòria?

La Cristina ens comenta que està preocupada per la seva àvia, perquè està perdent memòria i vol saber si hi ha algun aliment que pugui millorar-la.

És cert que cada vegada vivim més anys i aspirem a viure’ls millor. Degut als avenços científics tant en medicina com en farmacologia això és possible, però això no ho és tot. L’envelliment és un procés progressiu que no comença a una edat concreta ni a tothom se li presenta amb la mateixa intensitat. És important doncs que parem atenció als nostres estils de vida tals com l’activitat física, l’activitat mental i l’alimentació. Ja que la velocitat i la intensitat en l’aparició dels canvis propis de l’envelliment depenen en gran mesura de com de bé o no tan bé ens haguem cuidat durant tota la vida.

Així doncs, per disminuir el deteriorament cognitiu és tant important realitzar activitat física de manera habitual, com mantenir el cervell actiu tot realitzant sudokus, mots encreuats, llegint, estudiant, etc. Cal que la ment i el cos treballin.

Un altre aspecte a tenir en compte és l’alimentació, ja que els processos d’oxidació en l’organisme estan implicats en el deteriorament cognitiu, raó per la qual hem de incloure a la nostra dieta aliments amb poder antioxidant, com per exemple la vitamina E, amb la funció de protegir les membranes cel·lulars, i entre elles, les membranes de les neurones.

Sobre aquest tema i la relació que existeix entre determinats nutrients i la protecció del sistema nerviós, es van publicar els resultats d’un estudi el setembre del 2010, dut a terme per científics de la Universitat d’Oxford, els quals apunten que la complementació amb vitamines del grup B disminuiria la velocitat de progrés d’algunes malalties neurodegeneratives com l’Alzheimer i altres tipus de demència. Quedaria així demostrada la relació que existeix entre l’alimentació i la salut del nostressistema nerviós, i per tant de la nostra memòria.

Us deixem a continuació l’enllaç perquè pugueu llegir alguna cosa més sobre aquest estudi i veure quins nutrients hi estan implicats, així com els aliments on els podem trobar.

Les vitamines del grup B i les malalties neurodegeneratives

Etiquetes: , , , , , , , ,

Comentaris

  • betflorensa

    03/04/2011 - 10:35

    :) M’agrada molt el teu blog, sempre amb coses tan interessants! El segueixo bastant tot i que aquest és el primer comentari que deixo. Encara que de joves ja sabem una mica que ens hem de cuindar, em sembla que no en som realment conscients, de les conseqüències que després pot tenir si no ho fem prou bé, o directament si no ho fem! Jo només tinc 21 anys i de moment crec que ho faig prou bé, tot i que estudiant em passo masses hores asseguda a la cadira!! Per cert, em van regalar el llibre “no sé com aprimar-me” del Pierre Dukan (quin regal oi? sembla una indirecta!! jeje però jo m’ho prenc amb humor). Llegint el llibre et convenç bastant, però jo no n’estic segura si això és realment bo o no. De moment no he fet res d’auqest llibre. Tu segur que el coneixes, què n’opines? Gràcies!

  • Rosa Maria

    04/04/2011 - 14:37

    Moltes gràcies betflorensa! Per seguir-nos i per la teva confiança en deixar-nos aquest comentari. Estic convençuda que et cuides! I sobre el sedentarisme, a tots els que fem feines d’aquestes característiques ja ens passa que hem de mirar de compensar-ho com sigui. No cal però apuntar-se al gimnàs. Qualsevol excusa per pujar i baixar escales, no deixar el cotxe a la porta o baixar de l’autobús o del metro una parada abans, és vàlida per mirar de moure’s una mica.
    Tot s’hauria de prendre amb humor en aquesta vida, però sobretot, hauríem de fer les coses perquè nosaltres així ho creiem, independentment de si ens llencen indirectes o no.

    Per la meva banda t’he de dir que, per molt que convenci, el mètode Dukan no és gens ni mica recomanable. De fet no ha inventat res nou, encara que així ho sembli i ho venguin: no deixa de ser una alimentació hiperproteica totalment exempta d’hidrats de carbó, emmascarada amb un nou lloc web i un seguiment de la dieta diferent del convencional. Però no s’escapa de ser una dieta miracle, i com a tal comporta greus riscos per a la salut que només un equip multidisciplinar format essencialment per un dietista-nutricionista, un metge endocrí, infermeria i segurament algun altre professional de la salut, i de forma directa i presencial, poden valorar si realment cal córrer.
    Sense anar més lluny fa dues setmanes es van publicar els resultats d’una intervenció dietètica que es va fer a l’Hospital La Paz de Madrid que demostren que es pot fer una dieta per a perdre pes sense necessitat de treure el pa.
    Si realment creus que necessites consell professional, la meva recomanació és que busquis un dietista-nutricionista (diplomat universitari). És qui millor et podrà assessorar de forma individualitzada.

    Et convido a visitar el nostre blog de Menja sa http://www.menjasa.es/blog/, on hi trobaràs més informació sobre aquest estudi que et comentava, així com sobre les dietes miracle i de la trampa de perdre pes de forma ràpida i sense esforç. Espero que et resultin interessants! I si tens cap altra consulta ja saps on som.
    Salut!

  • betflorensa

    06/04/2011 - 01:19

    Moltes gràcies per la resposta, així ho faré! és que llegint el llibre per una banda em convencia però per l’altre ho veia una mica arriscat. Miraré el blog i aquest estudi que comentes, segur que és interessant, sempre s’aprenen coses! fins aviat! :)

Escriu un comentari

(*) Camps obligatoris

Normes d'ús