Com compaginem els sopars amb els menús escolars?

La Mònica ens deixava en el seu comentari la següent petició que creiem interessant per a iniciar-nos tots plegats en el món de l’alimentació saludable: com fer sopars equilibrats pels petits de casa que dinen a l’escola.
I dic que ens serveix a tots plegats perquè, sigui quin sigui l’objectiu (adults, esportistes, dones embarassades, o nens i nenes que descobreixen nous aliments) la base sempre és la mateixa: l’alimentació saludable.

El que sí és cert és que l’alimentació infantil dóna lloc a força posts: des de com fer que els àpats siguin saludables, com és el cas d’avui, a de quina manera podem fer més agradables i temptadores les nostres elaboracions culinàries. De manera que, poc a poc, i entre moltes d’altres consultes, anirem esbrinant més coses sobre el món de l’alimentació infantil.

Entrem doncs de ple en la consulta que ens plantejava la Mònica.

Quan parlem d’alimentació saludable ens hem de fixar, com no, en la piràmide de l’alimentació equilibrada. En aquesta hi trobem representats tant els aliments que cal consumir de forma habitual, com aquells que són per a ocasions especials i ocasionals. Centrant-nos en els aliments que cal menjar habitualment, els podem i els hem de classificar en 6 grups que ens faran la vida més fàcil a l’hora de planificar la nostra alimentació saludable; i és que no podem oblidar que una bona alimentació comença amb una millor planificació dels menús. Aquests 6 grups són:

  • Farinacis i fècules: cereals i els seus derivats com el pa; les patates, els moniatos, etc.
  • Fruites: taronges, peres, pomes, aranges, mandarines, plàtans, raïm, etc.
  • Verdures i hortalisses: enciams, bledes, pebrots, pastanagues, carxofes, etc.
  • Greixos: oli d’oliva i fruits secs
  • Lactis: llet, iogurts i formatges
  • Proteics: carn, peix, ous i llegum

Seguint aquests grups un àpat saludable, tant si és un dinar com si és un sopar, ha d’estar format per la següent combinació: verdures i hortalisses + farinacis i fècules + proteic. La manera d’elaborar-lo pot ser molt variada: des d’un primer i un segon plat, a un plat únic que contingui tots 3 grups. Per exemple: mongeta verda amb patata de primer i tonyina a la planxa de segon; o guisat de llenties amb verdures i arròs com a plat únic. Els plats únics de cullera solen ser molt pràctics per als més petits de la casa (des d’1 any fins als 5-6 anys).

Com que l’alimentació saludable és important que sigui variada, tindrem en compte quins aliments de cada grup han menjat els nostres fills a l’escola per tal de no repetir-los a l’hora de sopar, així com aconseguir varietat també al llarg de tota la setmana. Així per exemple, si a l’escola han dinat:  Sopa amb fideus i salsitxes amb guarnició d’enciam, per sopar els podem oferir una crema de carabassó i patata amb una truita a la francesa. I si a l’escola aquella setmana ja han menjat, per exemple, mongeta verda, a casa els oferirem altres verdures (cal fer el mateix, és clar, amb la resta de grups d’aliments).

Veiem, doncs, la importància que té la planificació a l’hora d’assegurar-nos una alimentació saludable, i encara més si els nostres fills i filles es queden a dinar a l’escola. És molt important que disposem dels menús que fan al menjador escolar, per tal que puguem compaginar els dinars amb els sopars que farem a casa.

Per últim us donem algunes pautes més per fer dels dinars i sopars diaris una opció saludable:

  • Cada dia s’oferirà una de les racions de verdures i hortalisses en cru i l’altra en cuit
  • Les postres han de ser en un àpat fruita i en un altre iogurt
  • Per assegurar-nos que prenen tot el calci que necessiten (entre 3 i 4 racions de lactis segons l’edat), cal que en un dels dos àpats principals hi hagi algun aliment lacti, per exemple, formatge ratllat per la pasta, llet per les cremes de verdures, amanida amb formatge fresc, etc.
  • La beguda que ha d’acompanyar els àpats ha de ser l’aigua
  • Les coccions utilitzades també han de ser variades i compaginades amb les del dinar, especialment per aquelles que són menys recomanables com els fregits i arrebossats, que no s’haurien d’oferir més de 2-3 cops per setmana
  • Hem d’oferir pa per acompanyar tant els dinars com els sopars
  • Hem d’assegurar-nos que realitzen 5 àpats al dia i que no piquen fora d’aquests. D’aquesta manera aconseguirem que mengin correctament en cadascun dels 5 àpats

Etiquetes:

Comentaris

  • Elisabet LLauradó

    11/10/2010 - 14:24

    Hola Rosa Maria!
    Trobo molt interessant aquest blog, crec que és una molt bona manera de fer difusió d’alimentació saludable!
    Jo sóc dietista-nutricionista, us aniré seguint, avere quins temes aneu tractant!

    Molt bona feina!

  • Glòria

    11/10/2010 - 18:32

    En aquest cas es tracta del menjar dels nens, però les pautes que dónes a seguir, en general també ens les podem aplicar els grans. I sobretot, la recomanació de no picar!

  • rosamaria

    12/10/2010 - 12:23

    Hola Elisabet! Moltíssimes gràcies pel teu comentari! T’animo a que ens segueixis també des del nostre blog http://www.menjasa.es/blog, on hi trobaràs molts altres temes.

    Glòria, sens dubte picar o no picar influeix molt, tant en petits com en grans, ja que no ens d’adonem però, com que quan piquem és perquè tenim gana, ho fem amb aliments que, en petita quantitat, són foça més Calòrics, com ara fruits secs, patates fregides, olives, etc.

  • Mònica

    13/10/2010 - 09:56

    Moltíssimes gràcies! Ens anirà molt bé!

  • rosamaria

    13/10/2010 - 11:09

    De res Mònica! Per això hi som!

  • assumpta

    13/10/2010 - 17:31

    a mi m’agrada el tema per tal de fer el menu diari a casa.el que preferiria seria un menu de mostra , no una explicacio de què hi ha d’entrar i quan.em seria mes facil veure-ho planificat.
    endavant pero, que esta força bé……………

  • rosamaria

    13/10/2010 - 18:20

    Hola Assumpta! Per veure menús d’exemple et convido a visitar el nostre blog de Menja Sa a http://www.menjasa.es/blog on hi trobaràs menús saludables i receptes amb la seva valoració nutricional, entre d’altres temes

Escriu un comentari

(*) Camps obligatoris

Normes d'ús